Thursday, December 9, 2010

Petua Demam

salam alls...sht ker??aku sht jer...hari ni nak citer psl petua yang aku selalu gune kalo demam...aku citer ni sebab smlm aku chat ngan kwn aku kat ym..awek die demam...x sembuh2..kalo demam x mcm org len..panas terlampau..aku agak denggi..die ckp bukan..mmg awek die mcm tu kalo sakit..truk giler..susah nak bek...sian die..smoge awek die cpt sembuh...

Antara petua yang aku pernah gune selain dri makan ubat klinik...ialah...:

1.Sup Ketam-dulu..kalo aku demam..ayah aku akan masak kan sup ketam...nak kate elok trus tu x dela..tapi nampak la perubahan...aku pun pernah bce dalam novel..sup ketam ni elok untuk naikkan selera makan..yela..kalo dh demam tu..selera pun kurg..nak makan nasi pun rase x sedap je kat tekak u...elok la wat sup ni..kalo kne denggi lagi cepat nmpak kesan..sebab ketam ni leh naik kan platlet count kite...kalo x silap la..jgn wat berminyak sgt..kalo x nak makan ngan nasi...hirup kuah sup pun dh ok..bagi tmbah sket tenage...

2.Sup Ayam Kampung-ni pun antara yg selalu ayh aku msk kan kalo adek bradek aku demam....sup ni beza ngan sup aym biase..sebab aym kampung ni len sket..khasiat die byk sket..tpi aym kg ni kalo masak..die kuar byk myk..so wktu tumis bhn2 tu..jgn letak myk byk sgt...kalo makan sup ni..trus peluh kuar..rase lega sket...kalo demam campak..elok makan sup ni..sebab nanti campak tu cepat kuar n cepat la korang legakan??aku dh pernah kne campak yang berair tu..so aku tau la seksa die..azaaabbbb ok....

3.Daun Bunge Raye Putih-ni nenek aku selalu wat time aku kecik2 dulu..kalo dmam..kutip daun bunge raya putih..pastu letak sket air..ramas2 daun tu..smpai die kuar lendir cam lidah buaya tu.tpi ni lagi pekat la...letak ats pale..nnti otomatik pale korang akan rase sejuk...best sgt rase....aku ske....

4.Air Asam Jawa-ni pun leh gak..utk org pening pale pun berkesan..amek asam jawa...letak air sket..ramas2...smpai dpt air asam yg pekat..letak kat pale...nnti kurang la panas dlm bdn tu..aku prnh try ni..best sebb pale rase rgn je nnti..pns kat bdn kurg....

5.100 Plus-ni rase nye korg dh tau kot...kalo demam wajib ade bnde ni..bg cepat kebah..air isotonik kan elok utk badan..kalo denggi..cpt2mnum air ni..maka cpt la kuar bintik2 merah tu..sng di kesan...demam biase pun leh jer...

byk lagi petua len..tpi yg 5 antara febret aku la..bek wat semua ni dri makan ubat yg x sedap tu..hehe..aku x ske makan ubat..yakss...tpi kalo dh truk...x de choice la..kne telan gak kan...korg jgn ikut aku lak..nk kate semua petua ni berkesan..aku rase x de la ko ikut bnde2 ni..esok trus baik..name pun sakit..kne la usaha kalo nak sembuh..cume ni antara nye la...dri hbes duit kat spital..x lega2..kalo try bnde2 ni x rugi pun...setiap org ade cre msing2 kan?ni care cik qyra..sile ikut kalo sudi...

petua ni aku dh bg kat kwn aku smlm..die kte nak ckp kat awek die rni..x tau la die dh ckp ke blum...hope dh la...diepelik sebab aku ta byk petua2 ni..aku ckp kat die..aku dlu selalu sakit...lagi truk dri awek die..doktor ckp antibody aku lemah..sebab aku x ske makan ubat antibiotik tu..so..badan aku x tahan..cpt  kne virus..smggu sekali msti demam.aku dh biase..skang ni jer len..lme dh x demam...pelik gak..tkut nnti sakit truk plak...hope x de la kan??ok la..tu je kot..aku doa kan korang smoge sht n hepy selalu...salam alls...peace no war...:)

No comments:

Post a Comment